1. Hjem
  2. Om FL
  3. Forvaltningsløsning
  4. Personvernerklæring for friluftsrådene

fru justisia.jpg Personvernerklæring for friluftsrådene

1. Formålet med innhenting av persondata i ulike løsninger som påmeldinger, i GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring og andre registreringer er å gi brukerne tilpasset kommunikasjon, og å bygge generell kunnskap om friluftslivsområder, turmål, stier og annen relevant friluftslivsinformasjon.  

Behandlingen av opplysningene om deg bygger på samtykket du har gitt og blir behandlet i henhold til personopplysningsloven, EUs forordning for personvern, bokføringsloven og eventuelle andre relevante lover.

Etter personopplysningsloven har Friluftsrådet rollen som behandlingsansvarlig. Utleveres opplysninger om deg til våre tjenesteleverandører, vil tjenesteleverandøren være databehandler for disse opplysningene.

2. Hvilke opplysninger samles inn

Friluftsrådene behandler personopplysningene du har oppgitt, som navn, adresse, e-post, telefonnummer og fødselsdato. For å trygge at vi har korrekte opplysninger om deg kan disse opplysningene sammenholdes med eksterne databaser som for eksempel adresseregistre.

Friluftsrådet behandler opplysninger fra din bruk av Norgeskartappen eller GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  på nett via din side registering når du registrerer noe i løsningene. Friluftsrådet får da informasjon om hva,  dato/tidspunkt og måte registreringen er gjort på. Din respons på generelle kampanjer, e-post og SMS utsendelser og innlogget aktivitet på nett og i app kan bli lagret.

3. Hvordan bruker Friluftsrådene dine opplysninger

Friluftsrådene og våre tjenesteleverandører kan bruke opplysningene du selv har registrert, og opplysninger som oppstår gjennom din registrering hos oss for at disse skal kunne oppfylle sine avtaler med deg. En grunnleggende behandling kan være å personalisere tilbud, håndtere turmålbekreftelser, samt administrere din registrering, for eksempel dersom du henvender deg til oss med spørsmål om tjenesten.

Friluftsrådene og våre tjenesteleverandører bruker opplysningene for å gi deg tilbud og kommunikasjon i tråd med de samtykker du har gitt. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt, og vi vil da slette de opplysninger som ble lagret i tilknytning til det aktuelle samtykket.

Friluftsrådene analyserer din brukshistorikk for å gi deg personaliserte- og relevant informasjon. Detaljert brukshistorikk oppbevares inntil i fem år. Dersom du melder deg ut, slettes alle opplysninger om deg utover de opplysninger som f.eks bokføringsloven krever lagret. Dersom ditt medlemskap har vært passivt i tre år, slettes basis personopplysninger utover navn og adresse.

Friluftsrådene analyserer din tur og brukshistorikk fra medlemsbasen for å analysere trender og bruk for å optimalisere forvaltningsløsningen samt til drift av leverandørenes tjenester. Da brukes ikke personidentifiserbare opplysninger.

4. Hvem deler Friluftsrådene opplysninger med (utlevering)

Personopplysninger kan deles med Friluftsrådets tjenesteleverandører. Eksempler er utvikling av digitale tjenester hos Asplan Viak Internet AS , logistikksystem fra teleleverandører etc. Etter personopplysningsloven kalles slik deling for utlevering. Da er Friluftsrådets tjenesteleverandør behandlingsansvarlig, og kan behandle opplysningene dine ut fra samtykkene du har gitt. Friluftsrådene kan i visse tilfeller, regulert av lovverk, også levere opplysninger til myndighetene.

5. Hvem behandler dine opplysninger (databehandlere)

Generell brukerservice gjøres av friluftsrådet lokalt eller via Friluftsrådenes Landsforbund. Flere selskaper bidrar i å behandle bruker og medlemsopplysninger. Etter personopplysningsloven er slike selskaper databehandlere og behandler opplysninger etter instruksjoner gitt av Friluftsrådene og i henhold til databehandleravtaler med Friluftsrådene.

Følgende selskap er sentrale når dine opplysninger behandles:

Asplan Viak Internet AS  – for lagring av turhistorikk og brukerregistrering.

Asplan Viak Internet AS  for lagring av medlemsskap, analyse, e-postutsending, drift av nettsider og underliggende datasystemer mm.

Screentek as som er vår leverandør og databehandler for utvikling og vedlikehold av mediebank (foto video osv)

Facebook for annonsering

6. Sikkerhet

Nettstedet benytter SSL-sertifikat (for HTTPS). Dette sertifikatet har A-rating, og sikrer blant annet kommunikasjonen mellom nettstedet og besøkende slik at ingen skal kunne lese eller endre på informasjon som utveksles. I tillegg sikrer dette identitet til nettstedet. Servere driftes hos driftspartner der det gjøres nødvendige oppdateringer og sikkerhetstiltak. Passord knyttet til brukerprofilene «saltes» og «hashes» i databasen slik at ingen kan se hvilket passord som er knyttet til en brukerkonto, selv ikke teknisk personell. Det er flere nivåer av tilgangskontroll i løsningsarkitekturen. 

7. Statistikk

Alle besøk på våre løsninger som for eksempel GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  etterlater elektroniske spor. Friluftsrådene analyserer opplysninger, som blant annet aktivitet på våre nettsider og sider i sosiale medier, samt opplysninger om eventuelle nedlastinger, kjøp, bestillinger.

Opplysningene blir ikke brukt til å identifisere deg som person. Friluftsrådene bruker opplysningene til å lage statistikk som viser for eksempel hvilke sider som er mest brukt slik kan vi forbedre tjenestene på Forvaltningsløsningen.

8.Sosiale Medier

GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  læring inneholder funksjoner for sosiale medier, inkludert liker-knapp for Facebook. Slike funksjoner kan registrere IP-adressen din og hvilken side du åpner på nettstedet vårt, og de kan lagre informasjonskapsler for at funksjonene skal fungere som tiltenkt. Funksjoner for sosiale medier driftes enten av en tredjepart eller direkte på nettstedet vårt. Din bruk av slike funksjoner er underlagt personvernerklæringen til selskapet som leverer dem.

9. Endringer

Friluftsrådene kan endre samtykkevilkår og personvernerklæring for å følge nye rettslige krav, og på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Ved endringer som krever samtykke vil du bli bedt om å samtykke til nye vilkår når du logger på en løsning vi har som GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  før endringene iverksettes.

Informasjon om andre endringer vil bli gitt på hovedsidene til tjenesten som for eksempel GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring.

10. Det er frivillig å laste ned å bruke feltløsningen i Norgeskart appen i løsningene  til GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring. 

Å laste ned og bruke appen Norgeskart koster ikke noe i bruk, men har en liten vedlikeholdskostnad som bruker må betale ved nedlasting. Du kan alltid bruke våre sider på GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  innsyn uten registrering, men uten noen form for registrering får du ikke tilgang til alle feltfunksjoner osv.

11. Dine rettigheter

Du kan styre dine samtykker og valg på min side, når du er logget inn på en av løsningene. Som innlogget har du innsyn i dine personopplysninger og din brukshistorikk. Øvrige lagrede opplysninger kan du få ved å ta kontakt med superbruker hos ditt lokale friluftsråd. Friluftsrådenes skal også kontaktes dersom du krever endret opplysninger som du ikke selv kan endre ved innlogging på enten GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring elle ri mediebanken (Imageshop).

Er du uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger, eller har spørsmål til behandlingen, kan du sende e-post til        persondata@friluftsrad.no  og merke den med "Personopplysninger". eller ringe på tlf 67 81 51 80.

Du kan klage på hvordan vi behandler dine opplysninger til: Datatilsynet e-post: postkasse@datatilsynet.no eller telefon: 22 39 69 00.

 

Vi bruker cookies. For mer informasjon trykk her.