1. Hjem
  2. Arbeidsområder
  3. Prosjekt friluftsliv for barn og unge i ferie og fritid

Friluftsaktiviteter for barn og unge i ferie og fritid 

 

Hvordan får vi få barn og unge til å bli aktive i friluftslivet, oppleve mestring og trives i naturen?

På denne siden finner du konkrete råd og anbefalinger om:

  • Hvilke faktorer som bidrar til at friluftsaktiviteter blir vellykkede
  • Hvordan rekruttere barn og unge til friluftsaktiviteter
  • Hvilke ferdigheter som er viktige for deltakelse og trivsel

Innholdet egner seg for både frivillige, ansatte i organisasjoner og andre som planlegger og gjennomfører friluftsaktiviteter for barn og unge.

Bakgrunn

Selv om mange barn og unge fortsatt deltar i friluftslivet, kan vi ikke lenger regne med at familien er inngangsporten. Derfor er det viktig at barn og unge møter naturen gjennom organiserte tilbud.

Gjennom det flerårige prosjektet «Suksessrike friluftsaktiviteter for barn og unge i ferie og fritid" har Friluftsrådenes Landsforbund samlet et solid kunnskapsgrunnlag om barn og unges friluftsliv. Arbeidet bygger på ny forskningsbasert kunnskap, eksisterende kunnskap og erfaringsbasert kunnskap fra både fagpersoner og frivillige som jobber med friluftsliv rettet mot barn og unge.

  Kanoer.JPG

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


foto Per Olav Eliassen

Suksessfaktorer

Nedenfor følger noen av anbefalingene for økt deltakelse og trivsel i organiserte friluftslivsaktiviteter:

  • Start med tydelig styring i små grupper – gi rom for frilek etter hvert

Del deltakerne inn i små grupper på tvers av etablerte vennskap, og gi en tydelig styring for aktiviteten. Dette demper sosial utrygghet. Etter hvert bør det åpnes for frilek og egne initiativ.

  • Frem samarbeid fremfor konkurranse

La barna samarbeide for å løse oppgaver – uten fokus på å vinne. Konkurranser kan gjerne være mellom grupper, men med vekt på samarbeid og kreativitet fremfor prestasjon.

  • Gi rom for mestring gjennom praksis

La barna prøve selv. Aktiv læring gir først mestring når den følges opp med praksis.

 

Nedenfor følger noen av anbefalingene for å skape suksessrike friluftslivsaktiviteter:

  • Rekruttering bør fokusere på å involvere hele familien
  • Kunnskap om natur og friluftsliv gir glede og positive opplevelser
  • Det må komme tydelig frem at tilbudet er lavterskel og for alle
  • Samarbeid mellom friluftsråd, friluftslivsforeninger og kommuner

 

 

Nedenfor følger et utvalg av faktorer som tidligere deltakere opplevde som avgjørende for deres deltakelse i organisert friluftsliv:

  • Det sosiale miljøet
  • Faste, kunnskapsrike ledere som skapte trygghet og forutsigbarhet, og ble godt kjent med deltakerne.  
  • Valgmuligheter
  • Aktivitetene ble arrangert jevnlig

 

Ønsker du å lære mer om suksessfaktorer?

Faktorer som bidrar til suksess i friluftslivsaktiviteter for barn og unge 

NINA rapport 1801 - Barn og unges friluftsliv 

NINA rapport 2084 - Barn og ungdoms organiserte friluftsliv 

NINA temahefte 87 - Barn og natur - Organiserte møteplasser for samvær og naturglede 

 

Rekruttering

Nedenfor følger noen av anbefalingene for å rekruttere barn og unge til organiserte friluftslivsaktiviteter:

  • Samarbeid med skoler og offentlige instanser når ut bredt – særlig til sårbare grupper
  • Send e-post eller SMS til tidligere deltakere og oppfordre dem til å dele tilbudet videre. Anbefalinger fra foreldre og barn sprer seg raskt og virker bedre enn generell markedsføring
  • Bruk av sosiale medier har størst effekt når innholdet deles i lokale grupper og foreldrenettverk

 

Ønsker du å vite mer om funnene i spørreundersøkelsen?

Rekruttering til friluftsliv for barn og unge - oppsummering av spørreundersøkelse 

 

Ferdigheter

De ti grunnleggende friluftslivsferdighetene

Grunnleggende friluftslivsferdigheter bør ligge til grunn for all friluftslivsaktivitet, fordi det bidrar til at barn og unge opplever mestring, trygghet og glede ved å ferdes i naturen. På bakgrunn av dette anbefaler vi å rette særlig oppmerksomhet mot ferdighetsbygging. 

  1. Ha tilstrekkelig kunnskap og holdninger til å utøve et naturvennlig og bærekraftig friluftsliv
  2. Ha nødvendig kunnskap om de rettigheter, plikter og hensyn som allemannsretten innebærer
  3. Kunne vurdere trygt friluftsliv ut fra naturforhold, vær, egne og gruppas ferdigheter
  4. Kunne ta hensyn til andre
  5. Kunne hjelpe seg selv og andre
  6. Kunne ferdes i ulike typer terreng
  7. Kunne finne fram i naturen
  8. Kunne planlegge turer og aktivitet
  9. Kunne etablere en god raste- og leirplass, og etterlate naturen like fin som før
  10. Kunne kle seg og pakke utstyr, klær, mat og drikke etter vær, føre og aktuell aktivitet

 

Ønsker du å lære mer om ferdigheter?

Grunnleggende Friluftslivsferdigheter

Lederegenskaper i friluft
 

FFA 7.5.14_Arctandria_Tine Marie Hagelin (10 of 15).jpg

Foto: Tine Marie Hagelin, Ishavskysten friluftsråd

 

 

Alle publikasjoner i prosjektet

Faktorer som bidrar til suksess i friluftslivsaktiviteter for barn og unge 

Omfang av friluftsaktiviteter for barn og unge

Grunnleggende Friluftslivsferdigheter

Lederegenskaper i friluft 

NINA rapport 1801 - Barn og unges friluftsliv 

NINA rapport 2084 - Barn og ungdoms organiserte friluftsliv 

NINA temahefte 87 - Barn og natur - Organiserte møteplasser for samvær og naturglede 

NINA temahefte 91 - Bli med ut og lek - hva skjedde under koronapandemien