Personvernerklæring for friluftsrådene
Personvernerklæring for friluftsrådet, sist oppdatert: 18.juni 2024
Velkommen til et av våre nettsteder i friluftrådsfamilien. Vi verdsetter ditt personvern, og denne personvernerklæringen beskriver hvordan vi samler inn, bruker, behandler og beskytter dine personopplysninger når du besøker våre nettsteder eller bruker noen av våre tjenester.
1. Formål med innsamling av persondata
Når du kontakter oss, behandler vi opplysninger for å kunne besvare ditt spørsmål. Vi lagrer opplysninger som er nødvendig for å kunne besvare din henvendelse. Dersom du ringer oss, vil vi lagre ditt telefonnummer og tidspunktet for samtalen. Dersom du kontakter oss per e-post, vil vi lagre din henvendelse, vårt svar og din e-postadresse.Friluftsrådet samler også inn persondata gjennom ulike løsninger som påmeldinger til turregistreringsopplegg i dataforvaltningsløsninger og andre registreringer. Formålet med innsamlingen er å tilby brukerne tilpasset kommunikasjon og å bygge generell kunnskap om friluftslivsområder, turmål, stier og annen relevant friluftslivsinformasjon. Friluftsrådet er behandlingsansvarlig for all behandling av personopplysninger der vi bestemmer formålet med behandlingen og de virkemidlene som benyttes. I denne personvernerklæringen kan du lese mer om behandlingene som Friluftsrådet er ansvarlig for.
Behandlingen av opplysningene om deg bygger på samtykket du har gitt og følger personopplysningsloven, EUs personvernforordning, bokføringsloven og eventuelle andre relevante lover. I henhold til personopplysningsloven har Friluftsrådet rollen som behandlingsansvarlig. Hvis opplysninger om deg deles med våre tjenesteleverandører, blir tjenesteleverandøren databehandler for disse opplysningene i tråd med avtalen inngått med Friluftsrådet.
2. Hvilke opplysninger samles inn
Friluftsrådene behandler opplysningene du har oppgitt, som navn, adresse, e-post, telefonnummer og fødselsdato. For å sikre at vi har korrekte opplysninger om deg, kan disse opplysningene sammenholdes med eksterne databaser, for eksempel adresseregistre. Friluftsrådet behandler også opplysninger fra din bruk av ulike nettbaserte tjenester når du registrerer noe i disse løsningene. Vi mottar da informasjon om hva som er registrert, dato/tidspunkt og måten registreringen ble utført på. Din respons på generelle kampanjer, e-post og SMS-utsendelser, samt innlogget aktivitet på nett og i app, kan også bli lagret.
Besøkende til FLs lokaler: Kamera i porttelefon. Ved inngangspartiet på gateplan hos Friluftsrådenes Landsforbund er det montert et kamera med mikrofon. De aktiveres når man ringer på dørklokken. Bildet av inngangspartiet vises i sanntid og har ikke opptaksmulighet. Behandlingsgrunnlaget for dette er personvernforordningen artikkel 6(1)(f), som tillater oss å behandle opplysninger som er nødvendig for å vareta en berettiget interesse som veier tyngre enn hensynet til den enkeltes personvern. Den berettigede interessen her er å sikre tilgangen til våre lokaler.
3. Hvordan Friluftsrådene bruker dine opplysninger
Friluftsrådene og våre tjenesteleverandører kan bruke de opplysningene du har registrert, samt opplysninger som oppstår gjennom din bruk av våre tjenester, for å oppfylle avtalene vi har med deg. Dette kan inkludere personalisering av tilbud, håndtering av turmålbekreftelser og administrasjon av din registrering. Friluftsrådet og våre tjenesteleverandører bruker opplysningene for å tilby deg tilbud og kommunikasjon i samsvar med samtykkene du har gitt. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt, og vi vil da slette de opplysningene som ble lagret i forbindelse med det aktuelle samtykket. Vi analyserer også din brukshistorikk for å gi deg personlig tilpasset og relevant informasjon. Den detaljerte brukshistorikken lagres i inntil fem år. Hvis du melder deg ut, slettes alle opplysninger om deg, bortsett fra de opplysningene som kreves i henhold til bokføringsloven. Hvis ditt medlemskap har vært passivt i tre år, slettes basis personopplysninger, bortsett fra navn og adresse. Friluftsrådet analyserer brukshistorikk fra medlemsbaser for å analysere trender og bruk for å optimalisere forvaltningsløsninger og levere tjenester. Slike analyser bruker ikke personidentifiserbare opplysninger.
4. Deling av opplysninger
Personopplysninger kan deles med Friluftsrådets tjenesteleverandører, for eksempel for utvikling av digitale tjenester, logistikksystemer og premiering ved deltakelse i turregistreringsopplegg. Etter personopplysningsloven kalles dette utlevering. Tjenesteleverandørene blir behandlingsansvarlige og kan behandle opplysningene dine basert på de samtykkene du har gitt. I visse tilfeller, regulert av lovverket, kan Friluftsrådet også levere opplysninger til myndighetene.
5. Databehandlere
Generell brukerservice utføres av friluftsrådet lokalt eller via Friluftsrådenes Landsforbund. Flere selskaper bidrar til behandling av bruker- og medlemsopplysninger som databehandlere etter personopplysningsloven. Disse selskapene behandler opplysninger i henhold til instruksjoner fra Friluftsrådet og databehandleravtaler inngått med Friluftsrådet.
Følgende selskaper er sentrale når dine opplysninger behandles:
- Asplan Viak Digitale tjenester AS – for lagring av turhistorikk og brukerregistrering, lagring av medlemskap, analyse, e-postutsending, drift av nettsider og underliggende datasystemer mm.
- Screentek AS, som er vår leverandør og databehandler for utvikling og vedlikehold av mediebank (foto, video osv).
- Octi for webløsning (felles), for friluftsskolen samt andre lokale leverandører
- META spes Facebook og Instagram for annonsering bruk av emneknagger.
- Mailchimp for nyhetsbrev
6. Sikkerhet
Nettstedet friluftsrad.no bruker SSL-sertifikat (for HTTPS), som sikrer kommunikasjonen mellom nettstedet og besøkende for å forhindre uautorisert tilgang. Serverne driftes av en driftspartner som gjennomfører nødvendige oppdateringer og sikkerhetstiltak. Passord knyttet til brukerprofilene krypteres i databasen for å beskytte personvernet, og tilgangskontrollnivåer er gjennomført i løsningsarkitekturen.
7. Statistikk
Besøk på noen av våre løsninger etterlater elektroniske spor. Friluftsrådet analyserer opplysninger som aktivitet på våre nettsider, i sosiale medier og opplysninger om nedlastinger, brukeradferd evt kjøp og bestillinger. Disse opplysningene brukes ikke til å identifisere enkeltpersoner, men til å frembringe statistikk som viser for eksempel hvilke sider som er mest besøkt for å forbedre tjenestene.
Vi bruker også Google Analytics til statistikk og analyse, for eksempel informasjon om nettleser og enhet som brukes, kilde til trafikk, besøkte sider og søkeord som brukes på nettstedet. Denne statistikken inneholder ikke personlig identifiserbar informasjon. Vi kan også bruke også Google skjema i tillegg til egen skjemaløsning for å innhente relevant informasjon til drift og prosjekter, og denne informasjonen slettes etter bruk. Vi følger utviklingen og anbefalingene knyttet til bruken av Google Analytics i henhold til regelverket fra Datatilsynet.
Her kan du lese mer om Google analytiscs og personvern (åpnes i en ny ekstern fane)
9. Endringer
Friluftsrådet kan endre samtykkevilkår og personvernerklæring for å følge nye rettslige krav eller på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Hvis endringer krever samtykke, vil du bli bedt om å samtykke til nye vilkår før endringene trer i kraft. Informasjon om andre endringer vil bli gitt på hovedsidene til tjenesten.
10. Frivillig bruk av ulike apper
Det er frivillig å laste ned og bruke apper for f.eks. turregistreringer eller annen friluftslivsinformasjon. Nedlasting av apper er som hovedregel gratis, men det kan være en liten vedlikeholdskostnad som brukeren må betale ved nedlasting.
11. Dine rettigheter
Du kan administrere samtykkene og valgene dine på din side når du er logget inn i en av løsningene. Som innlogget bruker har du innsyn i dine personopplysninger og brukshistorikk. Andre lagrede opplysninger kan du få tilgang til ved å kontakte superbrukeren hos ditt lokale friluftsråd. Hvis du ønsker å endre opplysninger som du ikke kan endre selv ved innlogging på en tjeneste må du kontakte ditt lokale friluftsråd.
Hvis du er uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger eller har spørsmål om behandlingen, kan du sende en e-post til persondata@friluftsrad.no og merke den med "Personopplysninger" eller kontakte oss på telefon.
Du har også rett til å klage på hvordan vi behandler dine opplysninger til Datatilsynet via e-post: postkasse@datatilsynet.no eller telefon: 22 39 69 00.
12. Friluftsrådenes retningslinjer for bruk av informasjonskapsler (cookies)
En informasjonskapsel er en tekstfil som lagres på din datamaskin av nettsiden du besøker. For å få fullt utbytte av Friluftsrådets nettsteder, må du tillate lagring av informasjonskapsler på din enhet. Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre din brukeropplevelse på våre nettsteder. Noen funksjoner krever bruk av informasjonskapsler for å fungere, mens andre hjelper deg med navigasjonen på nettstedet.
Hvordan kontrollerer jeg bruk av informasjonskapsler?
Informasjonskapslene brukes til å samle informasjon om hvordan du samhandler med nettstedet vårt og lar oss huske deg. Vi bruker denne informasjonen for å forbedre og tilpasse søkeopplevelsen din og for analyser og beregninger om våre besøkende både på dette nettstedet og andre medier. For å finne ut mer om informasjonskapslene vi bruker, les vår personvernpolicy. Hvis du avslår, blir ikke informasjonen din sporet når du besøker et nettsted. En enkelt informasjonskapsel blir brukt til å huske preferansen din om ikke å bli sporet. Hvis du ikke ønsker å tillate lagring av informasjonskapsler på din enhet eller ønsker å velge hvilken type informasjonskapsler som skal brukes, kan du endre dette i innstillingene til din nettleser.
Tilslutt vil vi si takk for at du besøker friluftsrådet og bruker noen av våre tjenester. Vi setter pris på din tillit og tar ditt personvern på alvor.