1. Hjem
  2. Om FL
  3. Digitale løsninger

Her er en liten snutt som gir et bilde av hvofor og hvordan jobbe med informasjonsforvaltning i vår verden.  Forvaltning av informasjon i friluftsrådene.gif

 

Forvaltning av viktig friluftsinformasjon er en vesentlig del av friluftsrådenes arbeid og vi gjennomfører nå en stor jobb med å kvalitetsikre egne data og gjøre disse tilgjengelig på ulike plattformer. 

Peronvern er viktig og vår personvernpolicy er beskrevet under på denne siden. 

Datatilsynets veileder kan lastes ned her i pdf format. .

fru justisia.jpg Personvernerklæring for friluftsrådene

1. Formålet med innhenting av persondata i ulike løsninger som påmeldinger, til Telltur, andre turregisteringsopplegg i dataorvaltningsløsning, stedsbasert læring og andre registreringer er å gi brukerne tilpasset kommunikasjon, og å bygge generell kunnskap om friluftslivsområder, turmål, stier og annen relevant friluftslivsinformasjon.  Friluftsrådene er behandlingsansvarlig for all behandling av personopplysninger der vi selv bestemmer formålet med behandlingen av opplysningene og de virkemidlene vi benytter til dette. I denne personvernerklæringen kan du lese mer om behandlingene friluftsrådene er behandlingsansvarlig for.

Behandlingen av opplysningene om deg bygger på samtykket du har gitt og blir behandlet i henhold til personopplysningsloven, EUs forordning for personvern, bokføringsloven og eventuelle andre relevante lover.

Etter personopplysningsloven har Friluftsrådet rollen som behandlingsansvarlig. Utleveres opplysninger om deg til våre tjenesteleverandører, vil tjenesteleverandøren være databehandler for disse opplysningene etter avtale med friluftsrådet.

2. Hvilke opplysninger samles inn

Friluftsrådene behandler personopplysningene du har oppgitt, som navn, adresse, e-post, telefonnummer og fødselsdato. For å trygge at vi har korrekte opplysninger om deg kan disse opplysningene sammenholdes med eksterne databaser som for eksempel adresseregistre.

Friluftsrådet behandler opplysninger fra din bruk av Telltur i Norgeskartappen eller GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring på nett via din side registering når du registrerer noe i løsningene. Friluftsrådet får da informasjon om hva,  dato/tidspunkt og måte registreringen er gjort på. Din respons på generelle kampanjer, e-post og SMS utsendelser og innlogget aktivitet på nett og i app kan bli lagret.

3. Hvordan bruker Friluftsrådene dine opplysninger

Friluftsrådene og våre tjenesteleverandører kan bruke opplysningene du selv har registrert, og opplysninger som oppstår gjennom din registrering hos oss for at disse skal kunne oppfylle sine avtaler med deg. En grunnleggende behandling kan være å personalisere tilbud, håndtere turmålbekreftelser, samt administrere din registrering, for eksempel dersom du henvender deg til oss med spørsmål om tjenesten.

Friluftsrådene og våre tjenesteleverandører bruker opplysningene for å gi deg tilbud og kommunikasjon i tråd med de samtykker du har gitt. Du kan når som helst trekke tilbake samtykket ditt, og vi vil da slette de opplysninger som ble lagret i tilknytning til det aktuelle samtykket.

Friluftsrådene analyserer din brukshistorikk for å gi deg personaliserte- og relevant informasjon. Detaljert brukshistorikk oppbevares inntil i fem år. Dersom du melder deg ut, slettes alle opplysninger om deg utover de opplysninger som f.eks bokføringsloven krever lagret. Dersom ditt medlemskap har vært passivt i tre år, slettes basis personopplysninger utover navn og adresse.

Friluftsrådene analyserer din tur og brukshistorikk fra medlemsbaser for å analysere trender og bruk for å optimalisere forvaltningsløsningen samt til drift av leverandørenes tjenester. Da brukes ikke personidentifiserbare opplysninger.

4. Hvem deler Friluftsrådene opplysninger med (utlevering)

Personopplysninger kan deles med Friluftsrådets tjenesteleverandører. Eksempler er utvikling av digitale tjenester hos Asplan Viak Internet AS , logistikksystem fra teleleverandører etc, premiering for deltakelse ved turegisteringsopplegg. Etter personopplysningsloven kalles slik deling for utlevering. Da er Friluftsrådets tjenesteleverandør behandlingsansvarlig, og kan behandle opplysningene dine ut fra samtykkene du har gitt. Friluftsrådene kan i visse tilfeller, regulert av lovverk, også levere opplysninger til myndighetene.

5. Hvem behandler dine opplysninger (databehandlere)

Generell brukerservice gjøres av friluftsrådet lokalt eller via Friluftsrådenes Landsforbund. Flere selskaper bidrar i å behandle bruker og medlemsopplysninger. Etter personopplysningsloven er slike selskaper databehandlere og behandler opplysninger etter instruksjoner gitt av Friluftsrådene og i henhold til databehandleravtaler med Friluftsrådene.

Følgende selskap er sentrale når dine opplysninger behandles:

Asplan Viak Digitale tjenester AS  – for lagring av turhistorikk og brukerregistrering.

Asplan Viak Digitale tjenester AS for lagring av medlemsskap, analyse, e-postutsending, drift av nettsider og underliggende datasystemer mm.

Screentek as som er vår leverandør og databehandler for utvikling og vedlikehold av mediebank (foto video osv)

Facebook for annonsering

6. Sikkerhet

Nettstedet benytter SSL-sertifikat (for HTTPS). Dette sertifikatet har A-rating, og sikrer blant annet kommunikasjonen mellom nettstedet og besøkende slik at ingen skal kunne lese eller endre på informasjon som utveksles. I tillegg sikrer dette identitet til nettstedet. Servere driftes hos driftspartner der det gjøres nødvendige oppdateringer og sikkerhetstiltak. Passord knyttet til brukerprofilene «saltes» og «hashes» i databasen slik at ingen kan se hvilket passord som er knyttet til en brukerkonto, selv ikke teknisk personell. Det er flere nivåer av rolle eller tilgangskontroll i løsningsarkitekturen. 

7. Statistikk

Alle besøk på våre løsninger som for eksempel GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  etterlater elektroniske spor. Friluftsrådene analyserer opplysninger, som blant annet aktivitet på våre nettsider og sider i sosiale medier, samt opplysninger om eventuelle nedlastinger, kjøp, bestillinger. Les også om informasjonskapsler i punkt 12 (cookies).

Opplysningene blir ikke brukt til å identifisere deg som person. Friluftsrådene bruker opplysningene til å lage statistikk som viser for eksempel hvilke sider som er mest brukt slik kan vi forbedre tjenestene på Forvaltningsløsningen.

Google analytics

Vi bruker også Google analytics til statistikk og analyse. Eksempler på dette er hva slags nettleser og enhet som brukes, hvor brukeren kommer fra, hvilke sider som blir besøkt og hvilke søk som er gjort innad på nettstedet. På denne måten kan vi forbedre innhold og funksjonalitet. Statistikken inneholder ikke personlig identifiserbar informasjon. Vi bruker også Google skjema for å innhente relevant informasjon til drift og ulike prosjekter. Informasjon som blir slettet etter bruk. I 2022 sitter nå datatilsynsmyndigheter i hele Europa og behandler svært like klager, også Datatilsynet i Norge på bruk av Google analytics. Tilsynsmyndighetene i Norge har koordinert saksbehandlingen i en egen arbeidsgruppe i kontekst av Det europeiske personvernrådet (EDPB), og det er ventet at det kommer flere vedtak om bruk av Google Analytics i løpet av 2022. Foreløpig har friluftsrådene har sammen med våre leverandører en avventende holdning til bruk av Google analytics inntil Datatilsynet kommer med en tilråding om bruken av verktøyet. 
Les mer om informasjonskapslene som brukes hos Google.

8.Sosiale Medier

GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  læring inneholder funksjoner for sosiale medier, inkludert liker-knapp for Facebook. Slike funksjoner kan registrere IP-adressen din og hvilken side du åpner på nettstedet vårt, og de kan lagre informasjonskapsler for at funksjonene skal fungere som tiltenkt. Funksjoner for sosiale medier driftes enten av en tredjepart eller direkte på nettstedet vårt. Din bruk av slike funksjoner er underlagt personvernerklæringen til selskapet som leverer dem.

9. Endringer

Friluftsrådene kan endre samtykkevilkår og personvernerklæring for å følge nye rettslige krav, og på grunn av endringer i vår egen praksis for innsamling og behandling av personopplysninger. Ved endringer som krever samtykke vil du bli bedt om å samtykke til nye vilkår når du logger på en løsning vi har som GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring  før endringene iverksettes.

Informasjon om andre endringer vil bli gitt på hovedsidene til tjenesten som for eksempel GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring.

10. Det er frivillig å laste ned å bruke feltløsningen i Norgeskart appen i løsningene  til GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring. 

Å laste ned og bruke appen Norgeskart koster ikke noe i bruk, men har en liten vedlikeholdskostnad som bruker må betale ved nedlasting. Du kan alltid bruke våre sider på GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring innsyn uten registrering, men uten noen form for registrering får du ikke tilgang til alle feltfunksjoner osv.

11. Dine rettigheter

Du kan styre dine samtykker og valg på min side, når du er logget inn på en av løsningene. Som innlogget har du innsyn i dine personopplysninger og din brukshistorikk. Øvrige lagrede opplysninger kan du få ved å ta kontakt med superbruker hos ditt lokale friluftsråd. Friluftsrådenes skal også kontaktes dersom du krever endret opplysninger som du ikke selv kan endre ved innlogging på enten GodTur/Forvaltningsløsning/Telltur/Stedsbasert læring elle ri mediebanken (Imageshop).

Er du uenig i hvordan vi behandler dine personopplysninger, eller har spørsmål til behandlingen, kan du sende e-post til        persondata@friluftsrad.no  og merke den med "Personopplysninger". eller ringe på tlf 67 81 51 80.

Du kan klage på hvordan vi behandler dine opplysninger til: Datatilsynet e-post: postkasse@datatilsynet.no eller telefon: 22 39 69 00.

12. Cookies

Friluftsrådenes politikk for bruk av informasjonskapsler (cookies)

 Om informasjonskapsler

En informasjonskapsel er en tekstfil som blir lagret på PC-en din av nettstedet du besøker. Du må tillate lagring av informasjonskapsler på PC-en for å få full glede av friluftsrådenes nettsted(er).

Hva er informasjonskapsler?

En informasjonskapsel er en tekstfil som blir lagret på PC-en din av nettstedet du besøker. Det finnes to typer informasjonskapsler. Den ene lagrer en fil på PC-en din over lengre tid. Den brukes for eksempel til funksjoner som forteller deg om hva som har blitt nytt siden du sist besøkte nettstedet.

Den andre typen kalles øktinformasjonskapsel (session cookie). Når du besøker et nettsted, lagres denne informasjonskapselen midlertidig i PC-minnet, for eksempel for å holde oversikt over hvilket visningsspråk du har valgt. Øktinformasjonskapsler lagres ikke over lengre tid på PC-en, men slettes når du lukker nettleseren.

Hvorfor bruker vi informasjonskapsler?

Vi bruker informasjonskapsler for å forbedre brukeropplevelsen din på nettstedet vårt. Enkelte funksjoner krever bruk av informasjonskapsler for å fungere, mens andre gjør det enklere for deg å navigere på nettstedet.

Hvordan kontrollerer jeg bruken av informasjonskapsler?

 

Hvis du ikke ønsker å tillate lagring av informasjonskapsler på PC-en din, eller du vil velge hvilken type informasjonskapsel som skal brukes, kan du endre dette i innstillingene til nettleseren din.

 

Vi bruker cookies. For mer informasjon trykk her.