1. Hjem
  2. Høst miljøbevissthet og nysgjerrighet!
Høst miljøbevissthet og nysgjerrighet! - headerbilde Barn med undervannkikkert / Kristine Monsen,

Høst miljøbevissthet og nysgjerrighet!

Å kunne høste frukter forutsetter at man har sådd, pleid, gjødslet og vannet gjennom en hel sesong. Man kan høste gode resultater etter en sesong med trening eller man kan høste tomater etter en sommer med godt vær, vanning og pleie. Men disse tingene forutsetter stadig oppmerksomhet og vedlikehold. Tenk på alt man kan høste, som man ikke har brukt tid på å vanne! Det er ingen som gjødsler blåbærheiene eller vanner rognebærtrærne. Disse tingene er goder den norske naturen kan by på, og som vi kan høste gledene av. Ikke nok med at man får gratis mat uten langvarig innsats, men man får også oppleve naturen, mestring, nysgjerrighet og kulturhistorie. 

Lærere har tusen ting de skal få tid til i løpet av en skoledag. Å undervise i matte og norsk er én ting, men hvordan skal vi nå de overordnende målene i læreplanen? Målene som handler om livsmestring, det som handler om miljøbevissthet og ansvar for omgivelsene rundt oss? Og hvor enkelt er det å inspirere elevene til å utforske, være nysgjerrige og å omsette ideer til handling? 

Naturen som læringsarena

Disse læreplanmålene handler om det man kaller «danning» i utdanning. Dette er evner og egenskaper man ønsker å dyrke frem hos barn, for å hjelpe dem til å bli reflektere og trygge som voksne. Disse overordnede læreplanmålene er det lærere som skal bidra til å nå. Dette er ikke så enkelt å gjøre på én skoletime foran en tavle. For å utvikle egenskaper innenfor disse temaene må man øve jevnlig for å bli god. En metode for å bidra til denne læringen er å undervise på andre måter enn de tradisjonelle, for eksempel ved å legge undervisningen utendørs. Å bruke naturen som læringsarena kan stimulere barn til å lære seg egenskaper og ferdigheter som strekker seg langt ut over skoledagen og grunnskolen. 

Høsting gir oss mer enn sopp og bær

Å høste fra naturen er en kulturarv i svært mange kulturer. Ulike naturtyper byr på forskjellige former for høsting. Å bruke høsting som utgangpunkt gjør at man kan øve på mellom-menneskelige relasjoner, forskertrang, kulturell bevissthet og respekt for naturen. Høsting og høst forbindes ofte med bær og sopp i Norge, men det finnes så mye annet gøy å høste! For eksempel er rognebærgele perfekt å høste og foredle nå – og det passer utrolig godt til julematen. Den kan brukes til middagsretter med storfe, vilt og fugl, i tillegg eller istedenfor tyttebærsyltetøy. Hvis du ikke har smakt det er det ypperlig å bruke anledningen til å teste noe nytt og hvis det blir vellykket har du gaver å gi bort!

Bli inspirert med våre opplegg

I tillegg til de overordnede læreplanmålene som kan arbeides med i forbindelse med høsting er det også egne læreplanmål som dreier seg om høstingsaktiviteter. For å finne inspirasjon til alt som går an å finne og utnytte i naturen er det utviklet et undervisningsopplegg, «Høsting – en smak av tradisjon og muligheter». Opplegget er koblet til relevante kompetansemål, de er komplette med utstyrsliste og fremgangsmåte, og de er laget for å passe ulike årstrinn i grunnskolen.

En portal for refleksjon

Heftet «Høsting- en smak av tradisjon og muligheter» er utviklet av pedagoger, men det betyr ikke at oppleggene må følges slavisk. Vi vet at all den kompetansen om læringsmetoder som lærere sitter på, kan benyttes på helt unike måter. Vårt mål er at oppleggene kan være til inspirasjon og at det blir litt enklere å bruke høsting som en portal til å oppnå refleksjon hos elevene. 

 

Dato skrevet 04.10.2018 07:50 . Endret 04.10.2018 15:02 .