Utendørsundervisning og hjemmeskole
Statsminister Erna Solberg sa tirsdag 24. mars på pressekonferanse om koronasituasjonen at «Dette er en uvirkelig tid (..) men den får også frem det fineste i oss. Vår evne til å ta vare på hverandre, vår kreativitet, vår evne til å glede andre»
Norges befolkning har de siste ukene vist at vi er både kreative og har evne til å glede og ta vare på hverandre. Den nye hverdagen innebærer blant annet at ingeniører, elektrikere og journalister også må være pedagoger og motivatorer for barna sine. Undervisning over skjerm er en god løsning fra skolene og lærerne, men foreldre blir tildelt rollen med å holde oppe motivasjonen for å lære nye ting.
Vi har tips til hjemmeundervisning
Vi vet at barn trives med aktivitet og lek og uteaktivitet er tillatt og anbefalt dersom man er frisk. FL har muligheter for å kombinere uteaktivitet, undervisning og læring. Vi har undervisningsopplegg for barn fra barnehage alder og til videregående skole. Undervisningsoppleggene tar for seg syv ulike fag i grunnskolen, lek og læring i barnehagen og høsting fra 1. klasse til og med 1. klasse på videregående. Undervisningsoppleggene sikrer at foreldre med god samvittighet kan bruke tid på uteaktiviteter med barn og være trygge på at de arbeider med relevante tema og kompetansemål.
Kullstifter og appelsinkake laget på bål er morsomme og lærerike aktiviteter utendørs. Foto: Trondheimsregionens friluftsråd
Under er korte tips til uteaktivitet med hjemmeskole i fagene matematikk, naturfag, norsk, kunst og håndverk, mat og helse, kroppsøving og samfunnsfag. Vi minner om vanlige smitteregler, og at barn ikke skal samles i grupper. For alle våre undervisningopplegg, flere tips og dersom du ønsker å bestille heftene i trykket utgave se her
Matematikk Øv på kompetansemål for 10. klasse i matematikk "Gjøre overslag over og beregne lengde, omkrets, vinkel, areal, overflate, volum, tid, fart og massetetthet og bruke og endre målestokk". Her kan dere øve på hvilke regler som gjelder for formlike trekanter. Hvor høyt er treet? Bruk skyggen av et tre, målebånd og en stokk med kjent lengde til å finne ut høyden til et tre. Hva er det høyeste treet dere finner? Dette passer godt på solrike dager og kan også gjøres med andre gjenstander som lyktestolper eller klatrestativ. Se hele opplegget på s. 62 i matematikkheftet. |
|
Norsk Arkitekten Her er tips til uteaktivitet der man arbeider med samhandling, dramatisering og samtale med andre som er et kompetansemål i Norsk etter 4. trinn. Man arbeider to og to sammen, der en er byggmester og en er lærling. Før byggingen starte finner man likt antall av de samme naturmaterialene, hvis byggmesteren plukker opp et blad, må lærlingen plukke opp et blad og så videre. Når man har et passe antall materialer kan byggingen starte! Byggmesteren og lærlingen sitter med ryggen mot hverandre og byggmesteren begynner å bygge og forklarer nøye alt den gjør. Lærlingen skal bygge et helt likt byggverk. Her er det viktig at byggmesteren forklarer godt og at læringen følger med. Det blir spennende å se om byggverkene blir like! For høyere årstrinn kan man gjøre aktiviteten på engelsk, eller bruke vinkler i beskrivelsen for å koble inn matematikk. Dette opplegget finner du på s. 15 i Norsk heftet vårt. |
|
Naturfag Energiabsorbert lys! Trenger dere et lite prosjekt utendørs? Her er en oppgave utendørs der man arbeider med kompetansemål i naturfag etter 10. trinn: «Gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, beskrive og forklare resultatene». Yngre barn kan og lære mye av dette, så her kan alle være med. Du trenger termometer, tomme yoghurtbeger og maling i ulike farger. Ha vann i to yoghurtbeger og sett ett i skyggen og ett i sola. Følg med på temperaturen til vannet. Hva er forskjellen på de to yoghurtbegerne? Hva skjer med temperaturen hvis du maler et yoghurtbeger svart? Eller gult? Se hele opplegget på s. 120 i naturfagheftet vårt. |
|
Kunst og Håndverk Vi kan bruke naturen til å lage diverse redskaper vi trenger når vi for eksempel skal lage mat ute. Dette er tips til å øve på kompetansemål etter 4. trinn i faget kunst og håndverk «Planlegge og lage enkle bruksgjenstander». Vi kan lage redskaper til matlaging. Store skjell kan brukes som dype tallerkener, små skjell kan brukes som skje. Pinne som forgreiner seg til 3-4 greiner kan brukes som gaffel. Pølsepinne er en klassisk redskap til matlaging ute. Pinner med myke greiner kan flettes sammen til en «tennisrekkert» som kan brukes til å lage ostesmørbrød. Se hele opplegget på s. 33 i kunst og håndverk heftet. |
|
Mat og helse Prøv å lage te fra naturen. Du trenger kokende vann (gjerne kokt utendørs), kopp, eventuelt morter og tesil. Knus naturingrediensene og hell over kokende vann, la det trekke noen minutter, så er teen klar! Dere kan bruke friske nåler fra furu, gran eller einerbusk, knuste nyper eller einerbær, ulike typer bær, eller bærlyng. Bruk bare ingredienser dere er sikre på at ikke er giftige! Se dette opplegget på s. 28 i Mat og helse heftet. |
|
Kroppsøving Kaste lasso
|
|
Samfunnsfag Øve på himmelretninger I Samfunnsfag er det er kompetansemål etter 4. klasse som er «Peke ut og orientere seg etter himmelretninger og gjøre greie for hvorfor det er tidsforskjeller». For å øve på dette kompetansemålet kan dere gå ut og prøve å finne riktige himmelretninger. Sola, maurtuer, stjerner, busker eller snøsmelting kan hjelpe dere å finne riktige himmelretninger. Når klokka er 12 står sola mot sør, da kan du stille deg med ryggen mot sola og armene ut til siden. Nå har man nord rett frem, høyre arm mot øst og venstre arm mot vest. Hvis det ikke er sol er det kanskje noen snøflekker som ligger igjen i nordvendte skråninger? Eller finner dere maurtuer på sørsiden av trær og steiner? Se hele dette opplegget på s. 19 i samfunnsfagheftet. |